tisdag 25 november 2008

Inspirerad av bokbloggarna omkring mig:

1. Den värsta läsupplevelse du haft?
Jag har väldigt lätt för att lägga ifrån mig böcker som inte griper tag i mig. Jag brukar ge dem åtminstone hundra sidor. Men en bok som jag hade extremt höga förväntningar på var Ashimas bok av Caroline Giertz. Den är drygt 600 sidor lång och när jag hade trettio sidor kvar började jag bli lite rädd för alla de trådar som skulle behöva krytas ihop i ett nafs. Resultatet blev att ytterst få faktiskt gjorde det. Jag la ifrån mig boken i vredesmod.

Annars försökte jag börja läsa Läckbergs Predikanten, men den var riktigt dålig den med.

2. Vilken bok har påverkat dig mest hittills?
Khaled Hosseinis böcker har båda påverkat mig extremt mycket, älskar hans språk, speciellt det bildliga, och sen hans känsla i berättandet: allt inbäddat i en fantastisk historia. Flyga drake var nog den som satte djupast spår.

En annan bok som sätter nya spår varje gång, är Jostein Gaarders Spelkortsmysteriet.

3. Har du läst någon bok som du blivit riktigt skrämd av?
Tror inte det. Jo, förresten... Mikael Niemis Blodsugarna. Fast jag var kanske 15 år då, så jag vet inte hur jag skulle reagera idag.

4. Vad använder du som bokmärke?
Det varierar. Allt från kvitton till systemetnummerlappar till riktigt fina magnet- och sidenbandsbokmärket. Jag tycker dock att alla inbundna böcker, i alla fall, borde vara utrustade med små sidenband.

5. När brukar du läsa? Hemma, på jobbet, på morgonen, på förmiddagen, på kvällen, innan du lägger dig…?

Helst på kvällen, då det är mörkt och mysigt. Men om dagen går också bra, då gärna i kollektivtrafiken eller på mysiga fik.

6. Vad var den första bok du läste?
De första bokminnena jag har är Rid inatt, Silas och en bok som hette Små kaniner blir också stora som jag tror jag läste tio gånger.

7. Vad är bättre, pocket eller inbundet?
Gillar både ock. Köper oftast pocket, men när jag läst ut en riktigt bra bok önskar jag att jag haft den i en inbunden upplaga.

8. Vilken bok läser du nu?
Bulgakovs Mästaren och Margarita

Sen har jag två outlästa böcker, som jag inte ratat utan bara har på sidan av: Karen Armstrongs Genom den trånga porten och John Steinbecks Vredens druvor

9. Och vilken sida är du på?
Sida 106 av 368 (i Bulgakov alltså)

10. Brukar du lämna “kännetecken” i dina böcker? (klottrar i dom, spiller mat/dryck på dom & andra barbariska åtgärder?)
I böcker som jag vet att jag kommer kunna använda i mitt framtida yrke som svensklärare klottrar jag ganska mycket. Jag gillar att lämna små märken. Men när jag tänker efter är det nog bara i pocketböckerna. Och i min Bibel, den är det nog flitigast antecknat i.

11. Påverkar titeln/omslaget dig om du överväger att läsa en bok?
Omslaget påverkar ganska mycket. Men det beror helt på hur jag känner mig just då. Ibland kan jag bli intresserad av böcker just för att de är så fula och tråkiga till utseendet. Då är boken tillräckligt bra för att kunna bära upp ett tråkigt yttre, kan jag tänka.

Titeln brukar inte spela så stor roll. Men jag ogillar dubbeldeckarnamn i bestämd form (ex. Honungsfällan, Isprinsessan, Vargtimmen, Skumtimmen, Stenhuggaren, Glasbruket, Änglarösten m.fl.) och titlar som börjar med Den/Det + räkneord + substantiv (ex Den andra kvinnan, Den första kvinnan, Den tusende gången m.fl.), så fantasilöst! Man får ju hoppas att det ibland bara är dåliga svenska översättningar.

Skräckexempel: Cormiers "After the first death" - på svenska "Busskapningen"

12. Sidantalet, då?
Ja, det krävs många riktigt bra recensioner för att få mig att läsa en bok på 500 sidor eller mer.

13. Brukar du bläddra fram till sista sidorna för att få reda på slutet?
Jag gjorde det när jag var yngre. Då brukade jag börja med att läsa sista meningen, men inte mer. Idag skulle jag aldrig våga det.

14. Finns det någon bok du läst flera gånger?
Ja, inte alltför många, men till exempel Jostein Gaarders Spelkortsmysteriet, Frankenstein, Yann Martels Berättelsen om Pi och Saltkråkanboken.

15. Har du råkat ut för någon olycka som böcker varit orsaken till?
Ja, eftersom jag jobbar i en bokhandel så har jag tappat en del travar och fått en del vassa kanter på lår och fötter. Dock borde jag råkat ut för värre saker, eftersom jag ofta i slutet av böcker brukar promenera längs gator med näsan djupt försjunken i de sista sidorna.

16. Brukar du sälja/ge bort dina böcker eller klänger du dig maniskt fast vid dem, även om det är någon bok du inte gillar?
Behåller de flesta.

17. Tar du med dig boken du läser på toa?
Ibland, dock är jag för snabb för att kunna njuta av den stunden. Men jag har börjat ta med mig böcker in, eftersom jag tror att jag borde sakta ner lite. Okej nu ska jag sluta prata om det här ämnet innan någon byter internetsida.

18. Just det, läser du i badrummet?
Hellre på toaletten än i badkaret. I badkaret blir jag ofta så trött och rofylld att jag måste sluta ögonen. Och så har jag nog doppat för många bokkanter i vattnet.

19. Har du något boksystem? Skriver du upp vad du läser/ska läsa/ska Länkköpa/köpt för böcker? Skriver du kanske till och med läsdagbok?
Lägger till lästa böcker på facebook och noterar dessa i bloggen. Men jag tänkte också skaffa mig en lista på www.bokhyllan.com.

I bokhyllan står pockerböckerna i bokstavsordning (efter författarna), men de andra har en hemlig men genomtänkt placering. Funderar dock på någon typ av färgskala.


Kolla in andras svar på några bloggar/bokbloggar:
Bokhora
BOKMANIA
Paperback lover
Böcker med mera
Ett hem utan böcker
XRob

Inga kommentarer: