onsdag 5 november 2008

Litteraturlivet

För några dagar sen bildades en bokklubb eller en bokcirkel om man så vill. In libris veritas, in vino vita: det är vårt namn. Medlemmarna är några goda väninnor från klassen, några av deras väninnor och så jag. Vi kommer att träffas en gång varannan söndag och diskutera böcker och dricka vin. Det känns som ett god fortsättning på de underbara litteraturstudierna som nu nått sin ändå på universitetet, för min del. Bokcirkeln har bestämt sig för att börja läsa Jeanette Wintersons roman Det finns annan frukt än apelsiner och sedan följer Michael Bulgakovs klassiker Mästaren och Margerita (delvis tack vare mitt initiativ).

På tal om böcker så kanske det intresserar er vilka namn och vilka titlar som etsat sig fast i min själ efter dessa två månader av prosa- och lyrikläsning:
(Vissa kändisar har ju funnits där sen innan, typ Dante, Selma och Fröding m.fl. men de här listorna är liksom för nya upptäckter i Jenny Bergmans liv)

Intressanta och av mig beundrade författarnamn: Boccaccio, Jonathan Swift, Lasse Lucidor, Erik Johan Stagnelius, Hoffman, Mary Shelley, Edgar Allan Poe, Carl Jonas Love Almqvist, Gustave Flaubert, Edith Södergran, Charles Dickens, Harry Martinsson, Gunnar Ekelöf och såklart de ökända författarna till diktsamlingen Camera Obscura.

Verk som berörde och faschinerade: Frankenstein, Madame Bovary, Great expectations, Gullivers resor, Decamerone och Poes noveller.


Keep on reading people!

3 kommentarer:

Sara Rudenmo sa...

Språkpolisen tillika cirkelledaren skulle gärna se att du ändrade litteraturcirkelns namn till "In libris veritas, in vino vIta". För övrigt ska hon ytterligare bekanta sig med Jeanette medan hon strax bakar den bästa chokladkakan till kvällens handarbetssammankomst. Ses.

Alicia sa...

Jag blir varm i hjärta och själ när jag hör att ni genom världlitterautren ska prata om livet. Ni kommer att ha många spännande och utvecklande stunder... Man blir riktigt avundsjuk.

Spectatia sa...

Bra initiativ att läsa Mästaren och Margarita. Där har ni något att se fram emot.