onsdag 11 juni 2008

Egypten

Åh Egypten, jag saknar dig redan. Så mycket intryck. Så mycket nytt att inse, förstå och lära sig. För mig blev resan det första mötet med en helt annan kultur än den jag är van vid. För att få höra mer beskrivande berättelser måste du nog bjuda mig på en kopp te. Här är det jag kommer minnas från Egyptenresan:
(Våra resmål var Kairo och Dahab, ett samhälle vid Sinaihalvöns östra kust)

Tempot, Kairos luft fylld av avgaser rök och damm, trafiken, taxibilarna utan bälten, inredningen i taxibilarna, tutandet, det tillmötesgående folket, Röda havet, saltvattnet, katterna, försäljarna, böneutropen, Hannas underbara lägenhet, home-delivery, Stella-öl, värmen, fläktarna i sovrummen, arabiskan, magont, toaletterna med de små duschsystemen, snorklandet bland fiskar och koraller, de starka teerna, människorna med de små men betydelsefulla arbetena, dörrvakterna som sov i trapphusen, pyramiderna, sjöborrarna, sjöstjärnorna, det plötsliga regnet på marknaden, känslan av att vara instängd i ett badrum utan luft, äventyret med att få ut mig ur badrummet, Kairos muller som aldrig tystnar, sönderklippta filmer, känslan av salt i ansiktet och i håret, prutandet i butikerna, Hibiskusteet, fikonmarmeladen, tunnelbanan, korallskadan, beduinflickorna som sålde smycken, personalen på Jasmine Pension & Resturant, den sköna frånvaron av mobiltelefonen och datorn, människorna som går rakt ut i gatan, bevittnandet av airo från flygplanet, kyrkorna i koptiska Kairo, avslappningen, missförstånden, samtalen, tårarna och skratten.

Jag vill tillbaka.

Fler bilder kommer snart, här är en början (klicka på bilden)

1 kommentar:

Anonym sa...

Fina bilder du tog inte minst på Laban som ju ser betagande ut.

Konstaterar med viss genans att jag bär samma blåa skjorta på alla bilder utom en. Låt oss intala världen att jag hade packat ner tre likadana skjortor.

En i Björngänget