måndag 3 december 2007

Första måndagen efter den första advent

Måndag igen. Äntligen.
Helgen har bjudit på diverse förnöjenheter:
  • Inflyttningsfest i Hampus nya pedagog-lya
  • Jobb mellan 10-15 i Väsby bokhandel (lördag)
  • Fika med Anna och Anna hemma hos vår gamla lärare Annette Ferronato
  • Sushi framför Svensson Svensson
  • Karaoketräning inför onsdag tillsammans med Christoph och Rebecca
  • Jobb mellan 11-15 i Väsby bokhandel (söndag)
  • Middag med Anja och mamma hemma på Lövstavägen
  • Glögg och pepparkaka med Axel sent på adventskvällen

Advent förresten. Väntans tider. Advent som betyder ankomst. Jag tycker det är underbart att vi från och med igår lever i en längtan och en väntan på något gott. Då menar jag inte bara julbordets goda. Utan det evigt goda.

Jag försöker att upprätthålla julens sanna värden varje år. Bland annat köper jag direkt de få julkort som finns i butiken som utsmyckats med riktiga julmotiv. Och då snackar vi inte om några Jenny Lindh-motiv eller Bauer-tomtar eller julgrisar. Nej det ska vara Madonnabilder, tre vise män och Betlehemsstjärnan. Det är det enda som räknas. Hoppas du får ett!

Det finns så många frågetecken kring julen i juletider. Frågor och ovisshet, i den tid då vi egentligen borde se klarhet och upplysning.

Varför vet alla barn vem den snälle tomten är, när ingen av dem vet vad julevangeliet handlar om?
Varför har den snälle tomten låtit sig köpas av kommersialismens jätte Coca Cola?
Varför är vi rädda för mörkret?
Varför är vi som mest stressade i den tid som ska symboliseras av lugn och gemenskap?
Varför firar jag jul?


...eller som min kloke far uttryckte det när han bevittnade den stora massan av shoppande människor i Väsby centrum, söndagen den 2 december:
"Det är det här som är den nya kyrkan. Shopping."

Bibelhumor:



Nu ska jag sätta igång att leta litteratur. Lättare sagt än gjort i Uppsala. Min nya kurs startar i morgon. Barn och och ungdomars läsning. Kurslitteraturen innehåller allt från Kitty till Huckelberry Finn, Emil, Robinson, Det susar i säven...

Allt gott!
Ta hand om varandra.

2 kommentarer:

Johan Wändesjö sa...

Ja visst är det ;)
Får se hur det går bara.. Ska förhoppnigsvis kunna skriva något.. har varit verbal i alla dessa år(22) :).. så vill göra ett försök till att skriva lite också. Menar en dag kommer man ju få nersatt minne vare sig man vill eller inte..
Siktar på att komma till Uppsala tisdag natt eller onsdag dag, vilket innebär att jag kommer att hejja på er båda på etage :D ska få med Sara med tänkte jag :D Kram på dig

Anonym sa...

En får väl tacka för det fina epitetet o nu införlivas i "de tre vises" skara.Jobba på nu du flitens drottning o lycka till på onsdag!
BjB