onsdag 9 april 2008

Kvinnliga förebilder


Behöver jag säga så mycket. Astrid har varit min absolut största förebild, redan från barnsben. Hon är en förebild som författare, talare, samhällsdebattör, kvinna och som person i största allmänhet. Det finns bara fred och kärlek i namnet Astrid Lindgren.


Hon har förändrat Sverige och vår syn på idrott. Sällan har någon spritt så mycket glädje genom att just betona glädjen i det hon gör. Vinsten är inte det viktigaste, det viktigaste är att vi gör vårt bästa och att vi gör det tillsammans. Sport handlar om vänskap och samarbete!
Carolina är min hjältinna.


Förbild inom sången: Vackra, fantastiska och helt underbara Helen Sjöholm. Bara bevittna hennes känsla och hennes minspel när hon sjunger. Det är inte alltid det vackraste, men ack så innerligt.
Du måste finnas
The Prayer


Självklart måste man skaffa sig nya förbilder då och då. De här två är de senaste i raden. De leder programmet Rent hus på Tv4 och hjälper folk som totalt tappat kontrollen över smutsen i deras hem. Men Marie-Louise och Marlené städar inte bara upp, utan de hjälper folk till självhjälp; ger dem tips, vänlighet och uppmuntran. Jag tror att alla som ser på programmet på något plan ser lite ner på människor som lever i smuts och bakterier, men damerna på bilden kommer ofta med förståelse och en enorm vilja att hjälpa.
Det är dessutom extremt roligt att Marie-Louise har en stor fascination för bakterier och tar prover överallt i hemmen. Marlené uppvisar också en stor passion för städning. Hon både sjunger och lovprisar smuts när hon väl kommer igång.
Så se programmet, det är äckligt, men samtidigt fullt av kärlek!

1 kommentar:

Frank sa...

Jag kan hålla med dig om alla dina förebilder, förutom de sista, vilka jag inte känner till.
Män kan också ha kvinnliga förebilder, även om man säkert söker förebilder inom sitt eget kön i första hand
Jag gillar din blogg, Jenny.