tisdag 8 april 2008

Plugga för livet, arbeta för mänskligheten!



Det gör mig ofta förundrad och förvånad att elever idag ser skolan och lektionerna som ett tvång. Speciellt eftersom jag nu befinner mig som praktikant på gymnasiet. På gymnasiet! som redan är frivilligt, får lärarna kämpa för att hålla elever fokuserade och motiverade. Jag tror att ens tålamod stärks med tiden, för alla lärare vill sina elevers bästa. Men som blivande lärare blir man förskräckt och förbannad på elever som tror att de är i skolan för att leka och prata med kompisar. Helst skulle man ju vilja säga: "Jaha, men du där som inte tar det här seriöst eller inte vill lära dig något. Gå då ut ur klassrummet och bli föralltid betraktad som analfabet och medlem i samhällets bottenskikt!" Att ungarna inte fattar att det här och just det här tillfället är deras chans att förverkliga allt de önskar och nå dit man aldrig trodde man skulle kunna nå.

Skolan är ju demokratins främjare. Alla ska ha samma chans att arbeta och plugga sig ur den samhällsklass som man annars skulle vara inlåst i. Bekämpa klassamhället bojor! Tusan att de inte fattar det.

Å andra sidan finns det också en fara med att tro att bara man pluggar och matar in fakta på huvudets hårddisk så får man allt och uppnår allt.

Jag läste idag en för min del förlösande krönika i Stockholm Citys gratistidning. Ett fetstilt citat löd: Den som pluggar för jobben och inte för livet blir både kunskapslös och arbetslös. Och precis så tror jag att det är. Det finns alltför många studenter på gymnasium och universitet som pluggar utan något egentligen mål eller syfte förutom att de vill få jobb snabbt och bra betalt. Gärna jäkligt bra betalt. Men var finns betydelsen i det de vill göra? Var finns elden och glöden? Arbetsgivarna vill inte ha och arbetslivet behöver inte guldgrävare eller ohumana kunskapsmaskiner; de vill ha eldsjälar! de behöver eldsjälar!

Jag skulle önska att alla visste att kunskap gör gott och om man är så lycklig att man vet vad man skulle vara bra på (d v s vilja jobba med), så gör det och låt inte löftet om pengar bestämma vad du vill syssla med.

Blev det här inlägget en progglåt eller en predikan? Du får välja själv...

Brinn männska', brinn!

5 kommentarer:

hanna-panna sa...

Åh Jenny, blir alltid lika peppad av att läsa din blogg! Önskar ibland att jag hade din glöd... Du kommer bli en underbar lärare. Kram!

Ps. ses i Kairo i Maj!!! :-)

Anonym sa...

Tittar in på din blogg. Ett bra inlägg tycker jag för du belyser nyanserna när det gäller kunskap. Det behövs motivation som ökar kreativiteten. Arbetslivet utanför skolan vill ha kreativa människor som är engagerade.
Vi kanska bör ställa oss frågan: Ger inte skolan eleverna det som de behöver för att börja brinna, eller är det så att eleverna inte vill brinna?

Anonym sa...

Hej Lusen!!

Du är en fin bloggare du. Eftersom jag förekommer på bild i detta inlägg var jag ju bara tvungen att slänga in en kommentar + att jag tänkte vara lite fräsig och länka till en artikel jag nyss läste på Svd som snavar lite på det du tog upp http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/existentiellt/artikel_942619.svd

Och när jag ändå länkat så kan jag passa på att slänga in ett passande citat också från Kristina Lugns "Kvinnorna vid Svansjön". "Jag vill brinna för något, även om det så bara är en golvlampa"

Ja, nu var det slut!
Tschüssi kleines Mädchen

Anonym sa...

Nämde jag att jag är så fräsig att jag inte vet hur man länkar? Du får klippa och klistra, som jag brukar göra..

Jennylusss sa...

haha Du är underbar Carro!