torsdag 21 februari 2008

Å vad tycker du om serien Klass 9A då?

Klass 9A. Tv-programmet/dokusåpan som är på allas ALLAS läppar. Jag tror att alla mina undervisande lärare och professorer har frågat om vi följer programmet. Är det en självklarhet? Jag vet inte om jag tycker att det är en självklarhet, men jag tycker att om man ska bli lärare bör man vara intresserad av hur arenan för vår framtida yrke kan se ut. Typ som i Johannesskolan, där tv-serien utspelas.

Min käraste frågade mig här om dagen hur jag såg på den utmaning som jag faktiskt står inför: Att forma nästnästa generations ungdomar. Att göra dem till demokratiska och någorlunda vettiga medborgare. Helst av allt vill jag att de under mina vingar ska formas till kärleksfulla, jämlika, fördomsfria och ständigt växande individer. Men den drömmen kanske endast är en utopi. Ouppnåelig. Är den?

I programmet Klass 9A talas det iderligen om skolans misslyckande, att skolan inte räcker till och att eleverna inte uppfyller kraven längre. Jag håller med om detta. Det har gått utför den senaste tiden. Elever finner ingen motivation till studier. Det kanske de inte gjorde på 40-talet heller men de var i alla fall strängt tvungna att stå ut. Idag är elever inte lika hårt hållna. Enligt min åsikt så handlar det inte om att elever känner mindre respekt för lärare idag. De känner väl snarare mindre rädsla inför lärare. Grundproblemet är otrygghet, brist på kompetens och att eleverna inte känner till fördelarna med att studera. Eleverna vet att de borde. Men det är egentligen lärarna (mestadels på högstadiet tycker jag) som är dåliga på att motivera för sina elever varför de borde göra sakerna som de borde göra.

Min hemliga taktik, som jag föreställer mig den i nuet är såsom följer:

Det ungdomar behöver idag är Trygghet, Tro och Tillit.
*De måste känna sig trygga i gruppen det vill säga i klassen.
*De måste ha tro på sin egen förmåga och därmed kunna motivera för sig själva varför de studerar.
*De måste känna tillit till sin lärare. Kunna anförtro sig och lita på att läraren vet vad eleven behöver kunna i studieväg. Därigenom skapas respekt individerna sinsemellan. Därför är det också oerhört viktigt att elever får behålla en och samma lärare så länge som möjligt. En tillitsfull relation byggs inte på tre veckor.

Man lär så länge man har elever, som det ju heter!

2 kommentarer:

Ida sa...

Jag ser att du länkat till min blogg... Snällt! Jag gör det samma på min.
Jag diggar förövrigt 9A skarpt! :)

Anonym sa...

Du kommer bli grym lärare! Men det vet du säkert redan.