onsdag 27 februari 2008

Slöjan

Idag började jag tänka på fenomenet smink. Fungerar inte dagens smink som en sorts slöja? Någonting som vi gömmer oss bakom och som blir den mask vilken andra människor får betrakta som vårt "jag". Det är faktiskt inte det dåliga självförtroende som säger åt oss att bära smink varje dag, när vi ska ner på stan eller när vi ska till skolan. Jag tror snarare det är förväntningarna på oss som styr.

Trots allt är det ju endast mina käraste som får se mitt vackraste jag. Utan smink, utan slöja - helt naturlig.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Min älskling.
Fröken Fästmö är Josefin i min klass, you know the one to be married ;).

För övrigt så håller jag verkligen med dig om det här med slöjan, det tåls att diskuteras.

Kärlek

Anonym sa...

Som en heltäckande ansiktsslöja, ja. Men jag tror att det faktiskt är det dåliga självförtroende som säger åt många tjejer och kvinnor att bära smink varje dag, när de ska ner på stan eller när de ska till skolan. Eftersom de har tappat självförtroendet utan smink/ inte längre tycker att de ser fina nog ut utan smink. Minns att tjejer i 6:an (12-åriga alltså)sa att de tyckte att de såg för fula ut utan smink och vägrade komma till skolan osminkade ens för en dag! Det var en kvinnlig lärare som hade föreslagit att de tjejer som sminkade sig varje skoldag skulle gå osminkade i skolan en dag. De tjejerna gick så långt att de samlade in en lista med underskrifter från killar för att visa denna lärare att de flesta killar tyckte att tjejer såg snyggare ut med smink än utan.

Jag tror dock också det är förväntningarna på tjejer och kvinnor som styr många. Både från män och killar och från andra kvinnor och tjejer. Jag har även haft en kvinnlig lärare som ordnade så att make-up artister kom till skolan och fick hålla till i ett klassrum en dag för att alla tjejer (med betoning på tjejer) i skolan skulle få lära sig hur de skulle sminka sig av dem. Av alla skolans tjejer var det bara jag och punk-tjejerna, som helst sminkade sig själva och valde andra uttryck, som inte gick dit. Av killarna var det samtliga som inte gick dit, eftersom de inte förväntades sminka sig.