lördag 1 mars 2008

2 dagar kvar i friheten/till praktiken

På måndag börjar min långa VFU-period. I åtta veckor ska jag befinna mig som praktiserande svensklärare på Arlandagymnasiet i Märsta. Jag är otroligt pirrig men mycket förväntansfull. Jag önskar mig en inspirerande och engagerad handledare. Sen får eleverna vara hur som helst, bara inte en dålig handledare. Igår hade vi ett förberedande seminarium som behandlade didaktik i gymnasieskolan. DET vad om något inspirerande, enligt min mening.

Så här följer några tips och varningar som jag som blivande lärare hoppas kunna hålla i minnet:

* Svenskämnet handlar om berättelser och människor - det är alltså oerhört brett
* Det kommer bli mycket rättning
* I svenskämnet hamnar diskussionerna lätt på sidospår, men låt det vara så
* Den skrivna och den muntliga prestationen hos elverna väger lika tugnt
* Svenska är ett färdighetsämne, så arbeta mot utsatta mål
* Förenkla och förklara kursmål och betygskriterier
* Uppmana eleverna att ta ansvar för sina egna studier
* Träna eleverna i att ge kontruktiv kritik genom att låta dem läsa varandras texter
* Ta upp de största grammatiska svårigheterna i helklass
* Sno så mycket du orkar från andra svensklärare, slå slipper du uppfinna hjulet om igen
* Läs även upp "rättade" G-taxter inför klassen för att även sporra dessa elever
* Använd dig av författare, poeter och verk som du själv tycker om
* Uppmuntra läslusten, ta inte död på den!

... och här är några moment som jag redan nu VET tt jag vill använda mig av i min svenskundervisning:

-> Se och analysera filmen Pans labyrint
-> Jobba med Tage Danielssons och Stig Dagermans noveller
-> Läsa gemensamma romaner av enklare men fantastiska författare såsom Tove Jansson, Mikael Niemi, Jostein Gaarder och Astrid Lindgren
-> Använda mig av korta skrivövningar för att få igång skrivfantasin (lärt mig av Axel)
-> Att ofta jobba med både bilder och text, att t ex analysera konstverk
-> Att arbeta med låttexter som ingång till poesin
-> Att ofta använda drama och bild som uttrycksmedel och presentationsform
-> Att arbeta med sagor som litterär genre

6 kommentarer:

Anonym sa...

baby, du kommer bli en underbar lärare :).

Anonym sa...

Hej Jenny!

Vad kul att se att du bloggar. du kommer säkert att passa jätte bra som svenska lärare:)

hoppas att allt är bra och lycka till med praktiken!

babbel sa...

Ska du ha barnböcker på gymnasiet?

Anonym sa...

Hur lång tid har du kvar? Några tips (som du nog redan vet) som inte har med din undervisning att göra: prata mycket med handledaren, skriv om allt du gör och intervjua eleverna om skola/undervisning/lärare.
Lycka till! :)

Jennylusss sa...

Tråkmagistern: Ja, jag tycker att "barnböcker" som du väljer att kalla dem i detta fall kan vara riktigt givande läsning även för gymnasieelever. Författare som Lindgren och Jansson är enligt mig läsning för alla åldrar och exemplariska exempel på bra och analyserbar litteratur. Mest för att få dem att se på litteratur som de redan läst på ett annat sätt, ett nytt plan.

/Jennylusss

Unknown sa...

Trevlig läsning, jag blir riktigt glad! "Svenskämnet handlar om berättelser och människor" - så kort och koncist och fint formulerat! Och visst ska barnböcker kunna läsas i vilken ålder som helst! Tove Janssons "Vem ska trösta knyttet" kommer absolut högläsas i "mitt" klassrum (på fejkad finlandssvenska förstås!)Och Hellsings ABC! /Janis