torsdag 13 mars 2008

Låttexter

Idag har det varit mycket tänk kring låttexter.
Det började med att jag igår kom med en fantastisk idé till en skrivuppgift. Ni som hänger med vet ju att jag just nu är mitt i min åtta veckor långa lärarpraktik och inte tänker, drömmer eller talar om någonting annat. Så igår kom jag inrusande i Axels rum och var tvungen att berätta om min fantastiska idé. Direkt!

En skrivuppgift för högstadie- och gymnasieelever i Svenska:
* Eleverna får i läxa att välja ut en favoritlåt och skriva ner/printa ut låttexten på ett papper.
* Dessutom ska de bestämma sig för vilken strof eller mening i låttexten som är bäst eller talar mest till dem och highlighta den (kodväxling hit, kodväxling dit!!).
* Skrivuppgiften i sig lyder sedan: Skapa en berättelse kring den låt du valt (1-2 A4-sidor). Hur kom låten till? Vilken händelse eller vilka tankar handlar låtens innehåll om?
* Den highlightade meningen måste finnas med någonstans i texten, antingen som titel eller som en del av den flytande texten. Kanske en replik? Endast fantasin sätter ju gränser. (Om låten är på engelska eller annat språk så översätt den viktigaste meningen till svenska.)

Är den inte underbar!?

En annan textrelaterad reflektion filtrerade mina tankar idag. Jag läste nämligen en nöjesartikel om schlagerlåtarnas texter. Det är ju uppenbart och urtrist att 90 % av alla låttexter handlar om kärlek eller brist på kärlek. Tacka vet jag The Arks bidrag förra året som handlade om panikångestattacker. Inför lördag så hejar Miss Lärarkanditat på de två medelåldersmännen med de röda cheapmonday-jeansen. Den låten känns äkta, trots att den nog handlar mer om herrarnas medelålderskris än om partande. Vilket de själva påstår.

Jag har som vanligt också underhållit mig själv med att lyssna till vad herrarna Queen säger i sina texter, så att jag för varje dag kan bli mer och mer förknippad med 80-talet och förväxlad med en medelålders karaoketant som inte lärt sig några nya låttexter sen just det decenniet.

2 kommentarer:

Ida sa...

Mycket bra idé pedagogiska Jenny! :)
Ulf Malm från litt.vet kommer och examinerar mig på måndag. Jag ska ha lektion om Goethe inte direkt nåt facoritmoment... Hoppas allt går bra för dig! kram.

Unknown sa...

Ja, en alldeles underbar idé! /Janis