måndag 17 mars 2008

När livet bantas ner till ett blogginlägg

Här kommer förra veckans höjdpunkter i punkform:

*Blev uttagen till Etages årsfinal i karaoke för andra gången (finalen äger rum i december)!
Jag kommer vara med i egenskap av ett så kallat "wildcard". Varje karaokevärd har nämligen fått förmånen att välja ut en sångare var som sitt wildcard, och dessa personer behöver inte tävla sig till sina platser.

*Att nästan alla ungdomar i den ena klassen som j
ag praktiserar i höll en muntlig presentation.
Det var nästan skönt att se hur osäkra de tuffaste av killar kan bli bara man ställer de längst fram med ett seriöst ämne att tala om. Sen är det såklart ännu skönare att se hur vissa elever visar en helt ny sida när de kommer fram och talar. Där kan upptäckas så många kvalitéer som inte syns i annars.

*En helhelg i Stockholm, utan jobb och tidiga morgon. Rena semestern!


*Att få spendera hela helgen med honom som jag älskar mest!

Det var vardagligt, festligt och magiskt.

*Etiopisk mat med älskling och hans mor på fredagskvällen.

*Schlager- och karaokekväll i Ängby på lördagen.


*Att inte Frida, Christer Sjögren eller Nordman vann melodifestivalen.

*Att få en ny muminkopp av svärmor.

På önskan av Margareta visar jag nedan ett foto på de koppar som jag har nu. Jag fullkomligt älskar dem. Precis som jag älskar att läsa ännu en av Tove Janssons böcker. Farlig midsommar har jag precis dykt ner i. Jag tror att min glädje över det här med kopparna avslöjar ganska mycket av den barnslighet som bor inom mig. Både att jag saknat att samla på någonting och dessutom att det är just en barnberättelse som står i fokus. Underbara små lyckoting i livet.

Den vackrast formulerade sammanfattningen jag någonsin
läst på baksidan av en bok:


Där kommer en teater på drift och med den driver muminfamiljen
in i en midsommarnatt som är full av trolldom och överraskning,
av nya vänner och fiender.

Vet ni att hattifnatter kommer ur frön och att man måste så
dem på midsommarnatten? Har ni någonsin borrat hål genom
ert eget golv eller sett en självlysande parkvakt?
Och är ni medvetna om hur hemskt farligt det är att vissla på teatern?

Det här är berättelsen om vad som hände i den magiska månaden
juni samma år som det eldsprutande berget rörde på sig
och Mumintrollets mamma gjorde sin vackraste barkbåt.

(Tove Jansson - Farlig midsommar, 1954)


Inga kommentarer: