onsdag 5 mars 2008

Pedagogens försvarstal

Bland det roligaste elever vet, som de ofta också gör när de vill slippa undan lektionens egentliga innehåll, är att testa lärarens ämneskunskaper. Och som vi blivande lärare vet, så är tryggheten i sitt ämne lika med trygghet i undervisningssammanhang... och helt klart en respektingivande egenskap!

Dock kan ju inte en lärare veta ALLTING. Det vet eleverna, men de älskar att ändå testa en. Då har jag kommit på en snabb bemötande kommentar till dessa irriterande och ofta upprepande elevfrågor:

Jag är inte Google, jag är lärare!
eventuellt:
Jag är lärare, inte Google!


Vilket klingar bäst tycker du?

...som en läraröversättning av Yrrol-ordspråket: "Jag är ingen maskin, jag är kvinna!"

1 kommentar:

Anonym sa...

Cool som tröjtryck! Båda funkar, btw.