onsdag 19 mars 2008

Det är tur att de är talföra i alla fall

Det är intressant att det finns elever på gymnasiet som inte vet hur man räcker upp handen eller att man lyssnar när en annan person talar. Matematik kan de, analysera kan de, hålla sig till ett ämne kan de, men på något sätt finns stora brister i kunskapen om mänskligt beteende.

Den svåraste utmaningen för mig som praktiserande lärare är att hitta mitt sätt att säga till på skarpen. Jag har på bara tre veckor blivit allergisk mot ljudet: scccchhhhhhhhhhhh! Det måste finnas ett bättre sätt. Finns det? För mig blir det ofta: "Snälla killar" eller "Nu får ni faktisk vara tysta" eller förmanande fingrar i vädret (inga långfingrar dock).

Jag kan berätta att jag var rejält svettig efter min första lektion i måndags. I morgon, torsdag, ska jag hålla min andra: Ett introduktionspass om myter. Efter lovet ska vi nämligen börja prata om Antiken i den klassen.


Så...
...eller så...


Kram till världen
/Jenny

1 kommentar:

Ida sa...

Det är en tjej som gör sin examenstermin hos samma handledare. Men hon har sin sista dag imorrn, sen är jag själv. :)

Du skulle komma till min 2:a - där är det så tyst i klassrummet att man nästan kan höra en knappnål falla...

Keep up the good work och glad påsk!