söndag 11 november 2007

Usch! vilken härlig kväll

Ja, kvällen igår bjöd verkligen på allt från finstämd fördrink "Välkommen, får det lov att vara en fördrink. Skumpa eller alkoholfritt", till vinglande med avecglasen på en liten bricka medan 230 jurister sjunger Bohemian Rapsody och gungar i armkrok. Gud vilken kväll. Historien är denna: Mary Olie lurade med mig till Norrlands nations festlokal igår den 10 november för att hjälpa till att servera på juristernas Anti-gås fest. Jag trodde först att man skulle komma dit kanske vid 17 och hjälpa till att dela ut lite mat.


Men detta var vad jag gjorde igår.

Kl 12 var det samling för alla som skulle servera. Vi var 14 stycken, under ledning av Anna, som jobbar på nationen. Vi tilldelades olika uppgifter. Några började ställa ut bord, stolar och lägga upp dukar i den stora festsalen. Jag Maria och två till tjejer som heter Märta och Veronica fick en lista och skulle plocka ihop lite saker till middagsdukningen:

230 knivar
230 gafflar
230 små gafflar
230 skedar
230 dessertskedar
230 teskedar

230 rödvinsglas
230 vattenglas
230 ölglas
230 kaffekoppar
230 champangeglas


230 tallrikar
230 förrättsskålar
460 halvtallrikar
230 kaffefat

massa shotglas
massa avecglas

(så tydligt stod det även på listan)

(dessutom plockade vi även ihop 230 vitvinsglas, men de behövde vi inte ha gjort fick vi reda på senare)

Mellan kl 14-16 roade vi oss med att putsa alla glas och bestick. Sen fick vi lite mat i oss.

Kl 17+ började de första uppklädda juristerna anlända. Jag och Mary hade tagit på oss att dela ut fördrinkarna i trappen mellan garderoben och "mingelhallen". Det kan ha varit 50-60 flaskor mousserande vin som tog slut på en timme. Inte omöjligt.

Resten av kvällen hade jag ansvar för att 18 personer fick dricka och mat. Serveringsschemat:


Servering av shot till förrätten
Avdukning av förrätt

Vinbjud nr 1

Servering av köttet

Servering av potatis och sås

Vinbjud nr 2

Avdukning av tallrikar, bestick, glas m.m.

Vinbjud n
r 3
Servering av efterrätt

Avecbjudning

Avdukning och städning av hela j-kla festsalen



Vi var klara vid 23.40 ungefär.
Klart att vi hade roligt. Inför varje serveringsmoment hade vi typ lagsnack, i stil med peppning inför en lagkapp (bra simnings-liknelse där Jenny). Och jag var fett taggad första halvan av kvällen. Trots att jag fick ont i benen, skoskav, ryggverk och typ muskelkramper i vänster arm efter att ha serverat köttet. Så när vi skulle starta vår fest, ca 00.30 var jag inte lika sugen. Rättare sagt, jag var mer död än levande. Så jag åt maten som bjöds och sen cyklade jag faktiskt hem i kylan. Inte ett dugg bitter över att missa all fri sprit, vin och öl som serverades. Sant.

Jag åkte hem och sov hos Axel istället. Dessutom fick jag, ur klara ögon, bevittna ett upplyst Domkyrka på vägen hem. Ljus och färger lyste ut ur vartenda fönster i de tre kyrktornen. Det var magiskt, på sitt sätt. Och när jag ledde min cykel upp längs St. Olofsgatan kl 1.00 på natten så kände jag att den synen var så mycket mer värd än all den festlighet som jag övergav. Jag var nöjd över att ha hjälpt till att göra 230 juristers kväll festlig och glädjefylld.

Idag har jag träningsvärk. Men jag är pigg. För jag fick 10 timmars skönsömn.

Tack för igår, alla som var med på Anti-gåsfirandet på Norrlands nation. Alla ni som var tillfälliga gäster i mitt liv.

Massa kärlek

3 kommentarer:

Anonym sa...

bah. vadå "lurade" med dig? jag var väl ändå helt tydlig med att det skulle vara slitigt? eller? annars är jag hemskt ledsen. hoppas att det var värt det ändå. jag är iaf glad att du var med :).

PUSS

Anonym sa...

Fick du inget betalt efter denna ve(ä)rksamhet?

Jennylusss sa...

Nej, du lurade inte med mig. Jag tyckte det var roligt, men jag var inte beredd på att jag skulle bli så sliten. Jag är glad att jag var med! :-)